Roosendaal 1930 H0

Het stationsemplacement Roosendaal

Roosendaal heeft sinds 1854 een station. Omdat het een knooppunt van spoorlijnen werd en op de grens met België lag heeft het een belangrijke functie gehad in personen- en goederenvervoer. Veel Nederlanders die met de trein naar het zuiden zijn gereisd zijn Roosendaal gepasseerd. Door de jaren heen groeide het emplacement uit tot een groot formaat. Een groot aantal dienstgebouwen, werkplaatsen en seinhuizen waren er te vinden.

Heden ten dagen is het allemaal veel minder. De heuvel om wagens te sorteren is verwijderd, goederenafhandeling is naar de Kijfhoek verhuisd en van de vijf seinhuizen die het treinverkeer in goede banen leidden is er nu een verkeersleiding die het treinverkeer in zuidwest Nederland aanstuurt.

Omdat het stationscomplex altijd tot de verbeelding van veel spoorwegliefhebbers heeft gesproken is het niet verwonderlijk dat Modelspoorvereniging Post B het emplacement van medio 1930 nabouwt. Er is niet zomaar besloten om de vooroorlogse situatie na te bootsen. Het complex was destijds op het grootst en veel gebouwen zijn of in de Tweede Wereldoorlog gesneuveld of nadien afgebroken. Met behulp van de originele bouwtekeningen en fotomateriaal worden gebouwen en het emplacement nagebouwd en zo herleefd het ooit levendige station. De meeste gebouwen zijn al weer te bewonderen in de schaal 1:87 (H0) en vele zullen nog volgen omdat er een ploeg modelbouwers vastberaden is het emplacement geheel en natuurgetrouw compleet te maken.

De originele hoofdingang
Het tractieterrein

Het stationsgebouw:
Een markant gebouw in Roosendaal is het station. Dit Rijksmonument heeft behoorlijke schade opgelopen in de Tweede Wereldoorlog en is nooit meer in de originele staat hersteld. Op onze baan is het station in de oorspronkelijke staat te zien. Al in de jaren tachtig is met de bouw van het model begonnen. Nadat de bouwer de voorgevel van de hal en wachtkamers had gemaakt is hij er mee gestopt. Hij vond het werk te omvangrijk met de zelfbouwartikelen die toen beschikbaar waren. Het niet afgewerkte model heeft vele jaren op zolder gestaan totdat een van onze leden het tegen kwam en kriebels kreeg om het af te maken.

Bouw station met originele tekening
Het originele stationsgebouw

Langste modelspoorbaan van Roosendaal:
Met meer dan twintig meter is dit project de langste modelspoorbaan van Roosendaal. Een rijdende trein is even onderweg voordat deze het gehele traject heeft afgelegd. De aansturing van de treinen gebeurd digitaal. Leden kunnen kiezen om deze automatisch via een computer met het programma Koploper of met de hand via een app op de mobiele telefoon te laten rijden.

Het emplacement gezien vanaf de noordzijde.
Het tractieterrein bij avond. De sporen worden verlicht met de miniatuurlampen.
Een verzameling Hondekoppen tijdens een rijmiddag voor bezoekers.
Een NS 2400 vertrekt met een sleep goederenwagens vanaf het rangeerterrein.
Tijdens een koude avond worden er verschillende oude wissels vervangen. Het oudste deel van de baan is 40 jaar oud.
Drukte op het emplacement tijdens een evenement voor de Gemeente Roosendaal.

Opmeten van de monumentale seinbrug om deze later in model na te bouwen.

Op Project Roosendaal 1930 is materieel te zien dat door de jaren heen in Roosendaal is geweest.